26.6.07

SLanguages 2007 konference

Så var der konference i lørdags om sprogundervisning i SL. Jeg meldte mig til uden de stor forventinger, fordi mine oplevelser med SL ikke har været så heldige teknisk talt før. Så var jeg også i tvivl, om jeg kunne holde ud en hel dag foran min skærm men ja og ja; så lykkedes det hele!

Man var nødt til at tilmelde sig af hensyn til brug af Ventrillo, den audio tjeneste som bruges på Edunation, SL stedet af konferencen. Vi blev utroligt godt forberedt af The Consultants-e, arrangør af hele begivenheden. De testede hvert enkelt deltagers lyd og gav også nogle gode råd om det, som giver de bedste resultater i SL mht f.eks., hvor meget man har på, grafik indstillinger osv.

Og så til konferencen selv. Først havde vi reportage fra English Village, hvor jeg selv har fået lov til at kigge på. Her har de lært, at man skal ud af det traditionele klasseværelse, at grupper skal være højst på tre, men allerbedst en til en, og at team teaching fungerer rigtig godt, men kræver en hel masse forberedelse. De konkluderer, at SL er god til at hjælpe med sproglæring, men skal slet ikke være det eneste værktøj, man bruger.

Derefter havde vi Hugh O'Donnell fra Scotland, som sagde, at han kan se mange muligheder i SL i almindelig klasseundervisning i alle fag, men han har haft det rigtig svært med at overbevise myntighederne i Skotland til at støtte ham. Han håber at bryde igennem meget snart. Det er værd at lytte til, hvad det sker i Skotland, idet de er meget dynamiske og foran på mange måder mht uddannelse.

Og så havde vi Nik Peachey, som udvikler forløb for Language Lab, en ny virksomhed i SL, som tilbyder især forretningsengelsk. Det var rigtig spændende at høre, hvordan han har brugt 'flow' principper . Her er der ingen klasseværelser overhovedet. Her er der steder, som tilhører deltagerne selv, som de kan sætte deres præg på, og som de nyder at bruge tid på udenfor undervisningstimerene. Udviklerne har fået ideer fra spil, hvor de gode er de, hvor man spiller holdvis, skyddespil, køre spil eller strategi spil. Også Reality TV hvor handlinger sker, fordi folk bor sammen og tilskuer blive afhængige af at vide, hvad sker i næste afsnit. Til sidst sagde Peachey, at SL er et oplevelsesbaseret miljø, og at det er det, som vi skal bruge som undervisere, og det falder rigtig i min smag. Han snakkede om, at det skulle ligne mere jazz improvisationer end Wagner operaer, som er planlagt tidsmæssigt til punkt og prikke. Han anbefalede, at bruge de værktøjer, som ligger i SL for at få nogle begivenheder til at ske. F. eks brug kamera og movie kamera til at optage, hvordan en samtale gik eller, hvordan en rundvisning gik.

Så havde vi Birdie Newborn, som fortalte, at hun godt kunne have brugt SL for mange år siden, men nu hvor den er her, så prøver hun at skabe forbindelse mellem engelsk og andre fag med at bygge forskellige faglige områder til sit universitet. Her var der meget snak om engelsk som Internet sprog. Det var 100% engelsk i starten, og nu er der kun 29%, som er på engelsk.

Og allersidst havde vi Graham Stanley, som fortalte om sit forsøg med at bygge en SL ø, som er så engagerende for børn (dvs. på Teen Grid), at de vil komme for at nyde de rene sociale aktiviteter, som han har indbygget på øen, også dem med engelsk som modersmål for at skabe en slags gensidig læring eller mentor-baseret læring. Her var man nødt til at bruge sin fantasi meget, idet det er umuligt for voksen at komme på Teen Life uden meget besvær og omkostninger. Graham nævnte også andre forhindringer, som kun gælder fordi det er Teen Life. F.eks. at voksene ikke må importere ting ind til Teen Life fra Second Life. Han nævnte, at det allervigigste er, at der skal være gang i noget, når besøgende kommer, og så bruger han meget tid på at sikre, at der er mange spil, opdagelser og andre ting som fanger interessen, hvis man tilfældigvis kommer på hans ø.

Og det minder mig om, at da jeg kom første gang til Edunation i lørdags, kom jeg to timer for tidligt, og så mødte jeg med en, som lige var startet i SL og som ville vide, hvor han kunne køb penis og dyrke sex. Det kunne jeg ikke rigtig hjælp med.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Anne,
Super med et referat fra konferencen - jeg kunne ikke selv deltage og dit referat giver overblik så jeg selv kan komme videre. Jeg synes især (der var mange ting, men - især) at det er tankevækkende at man i - som du skriver i dit referat: "...English Village..... har de lært, at man skal ud af det traditionele klasseværelse, at grupper skal være højst på tre, men allerbedst en til en, og at team teaching fungerer rigtig godt, men kræver en hel masse forberedelse..." det er den slags erfaringer som udover at være spændende også er rigtigt relevante for både mig som TEFL underviser og ikke mindst mine studerende at tage i betragtning hvis de vil bruge SL i sprogundervisningen. Det kunne være interessant at se hvorfor man netop anbefaler max 3 pr gruppe - og allerhelst 2. Man kunne forestille sig at mængden af sproglig input er afhængig af antallet af gruppemedlemmer.

Den "sprog-ø" du omtaler i teen-griden vil jeg prøve at se på - tanken om at man kan få eleverne til at bruge sproget aktivt (og ikke kun delvis/begrænset aktivt som det er tilfældet når de spiller online spil)synes jeg er ret relevant for os sproglærere - fordi hvis eleverne deltager i disse communities hvor de logger på og deltager fordi de vil være med rent socialt - så bruger de jo netop rummet til at interagere som personer (sprogbrugere) og ikke som online-spillere hvor de påtager sig en rolle. Jeg har altid syntes at det var problematisk at opfordre elever til at "gøre som om" de er en anden for at turde bruge sproget - og det er noget de ofte bliver opmuntret til at gøre i klasseværelset. Begge dele er vigtige, men især det at turde være sig selv på et fremmedsprog. Men, jeg har ikke før set børn/unge deltage på fremmedsprog på nettet uden at der har været et "filter" imellem - som det er tilfældet når de spiller spil.
Så spændende at høre om - glæder mig til at dykke ned i det også.
Måske bliver det en regnfuld sommer - så ved I hvor jeg er :-)

lørdag, 30 juni, 2007  
Blogger lis faurholt said...

Teen grid'et kan man kun få adgang til, hvis man er under 18. Da det ikke er udseendet, de vurderer på, men kolde fakts, kan du altså ikke kikke derind umiddelbart.
Jeg ved, at f.eks. forskere og lærere - som jo ofte er over 18 - kan få adgang, men at det ikke er en helt simpelt procedure. Jeg skal nok undersøge mulighederne. Om ikke andet, kan vi vel formulere et mindre praksisforskningsprojekt ;)

lørdag, 30 juni, 2007  
Blogger lis faurholt said...

Jeg glemte at sige, at Teen Second Life, kaldet Teen Grid ikke er det samme som Second Life, kaldet Main Grid.
Årsagen til adskillelsen er sådan set logisk nok i lyset af de jævnligt verserede mediepanikker. Selv TV Avisen i Danmark har såmænd bragt historier om pædofili i SL, og mediestorme som f.eks. "avatar pædofilisagen", som jeg omtalte i maj, der medførte, at de to avatarer blev udelukket fra SL, viser at firmaet LindenLab er sårbare overfor mediestorme.

Teen Grid og Main Grid er dog så meget i forbindelse med hinanden, at når de unge fylder 18 flytter de med samt alle deres ejendele fra det ene grid til det andet.

Myterne om Teen Grid er også rigtig søde :)

lørdag, 30 juni, 2007  

Send en kommentar

<< Home