27.6.07

Second Consensus 2007

Mandag, d. 25. juni deltog jeg i Second Consensus 2007 på SDU's ø: Bifrost.





"Deltog" er måske så meget sagt. Konferencen startede kl. 10 og det samme gjorde et møde i RL. Hvad gør man så? Man sætter sig på tilhørerbænken i SL og forlader skærmen for at deltage ved mødebordet på kontoret :)
Nu og da snuppede jeg lige et snapshot eller et skærmdump (skærmdumpet har den fordel, at man kan se avatarernes navne). Og da mødet i RL var slut læste jeg loggen. Det har i øvrigt den store fordel, at det tager en brøkdel af den tid, det tager at deltage i mødet!
Logs med alle indlæggene har Søren Holmberg efterfølgende venligst lagt på nettet. Selv oplægget fra den keynotespeaker, der ikke nåede frem ligger på nettet.

Jeg kan i øvrigt se på snapshottene, at jeg ikke er den enste, der praktiserede det trick. Inaktiviteten afsløres Man skal nu heller ikke regne med, at avatarerne altid er de, som de udgiver sig for *G*:

[1:58] SeanMichael Haller: Så er det Kruse fra SDU
[1:58] Kruse Hallard: Hej - lige en oplysning: Jeg er ikke Kruse, men sat til af ham til at "styre " hans avata. I RL er jeg Jørn Wennerstrøm, AKA Didio March.

Bifrost har i øvrigt en virkelig smart feature, som vi må se at lære af dem:

[1:05] SDU: Velkommen til Buddy Cuddihy.
[1:05] SDU: Du befinder dig nu i det Samfundsvidenskabelige fakultetsafdeling i Second Life.
[1:05] SDU: Hvor du er den 225. besogende siden 23/4-2007.

Andre informationer, der var værd at bide mærke i, var TV2East, der fortalte, at deres plan oprindeligt var at vise deres tv-nyheder i SL via et enkelt tryk, men at det havde vist sig at være rigtigt dyrt, nu opdaterer de i stedet via RSS-feed, så de nyheder, de har liggende på deres hjemmeside, kan ses på deres kontor. Nifty idea!!
TV2East havde desuden "identitetsproblemer" - hvad er lokalnyheder i globale SL? Hvad er en region i en virtuel verden? spurgte de og modtog det eneste logiske svar "hvad med den østlige del af jeres ø :D"

Pixilator Wexler (Dennis Lund fra kommunikationsvirksomheden Kosmograf) havde en kendt pointe om firmaers første opfattelse af SL: Lad os lave en hjemmeside i Second Life! Altså et lokale med 4 vægge med plakater, der fortæller, hvem de er (Yak! det mindede mig om en dårlig samvittighed: 24 timers huset!! Den gruppe burde vi prøve at få liv i, ikk' Sus?). Pixelator påpegede også det, som de færreste tænker over: SL er sametime. Nu har vi lige vænnet os til - og sætter stor pris på - at nettet er forskudt tid. Og så kommer SL her og kræver vores tilstedeværelse og nærværd på bestemte tidspunkter. Uf!

Røde Kors har taklet SL på en mere vellykket måde. Det synes somom græsrodsbevægelsers tankemåde passer umiddelbart godt til SL.

Jeg synes også godt om visionerne om sammensmeltningen af SL med de andre steder, vi bevæger os. "En omvandrende mySpace profil" f.eks..

Mindre nytænkende var dog deres ideer om undervisning i SL:

[1:59] Kruse Hallard: Altså : Jeg synes Pixilators pointe med at påpege SL er et kommunikationsmedie er helt rigtig: point to point om man så må sige.
[2:00] Kruse Hallard: Jeg vil gerne spørge Pixilator, om du sådan lige ud af ærmet har et par ideer til , hvordan underviserne på uni kan udnytte SL godt? Man er meget famlende (forståeligt nok) overfor denne verden.
[2:01] Pixilator Wexler: ja... networking mellem lærere på tværs af institutioner, Gruppearbejde på tværs af universiteter, hvorfor ikke tilbyde en master - hvor alle forelæsninger foregår i SL - det kunne man sagtens
[2:02] Pixilator Wexler: Min kæreste tager en master på AUC.... og der er ikke meget af det der foregår der, der ikke kunne foregå i SL
[2:02] TV2East Allen: Undskyld: et forslag: man kunne også lave prøveeksaminer i SL
[2:02] Object: Talerlisten er lukket

Jeg forsøgte forarget at gribe ordet, men forgæves - talerlisten var lukket :(
Det forslag rammes jo af præcis samme kritik som de 4 vægge med plakater: det er en (kedelig) kopi af virkeligheden. "Hvorfor lave en PowerPoint præsentation af hjertets funktion, når man kan lave et fungerende hjerte i SL?" som jeg hørte en sige på "Second Life International Best Practices in Education Conference"!!

Søren Holberg havde gjort sig overvejelser over konferenceformen (min yndlingsaversion: Men in Suits with PowerPoints, talking about constructivism and communities of practise!). Men mens jeg kom med på Rosenborg missede jeg desværre Gocart banen (nyt møde i RL). Men her er SLUrl'en, så kan vi måske aftale at mødes der engang, kære bloggerteam?