21.3.07

Hype eller kritik på automatpilot?

Først var der hypen - alle snakkede om Second Life som noget aldrig før set. Som om Active World ikke havde været der i masser af år, som om Warcraft og Everquest ikke eksisterede. Jeg undrede mig lidt. Det syntes som om, bare det at være der, havde en egen, magisk PR effekt!
Så satte kritikken ind. Nu var der bare ikke det, der ikke var galt. Eksempelvis hørte jeg en udsendelse i radioen - "Kaffeklubben" - om Second Life, som i den grad bar præg af overfladiske "meninger". Eksempelvis påstod Pernille Rosenkranz Teil, at der ikke findes rengøringsjob i SL. Jeg bloggede allerede i december om rengøringsjob i SL og dokumenterede dem i Flickr *S*


Heldigvis er der da andre, der ikke kører løs pr. automatpilot (se Gunnar Langemarks kommentar til "Kaffeklubbens" blog), mens man næppe får den store tillid til Dorthe Toft's recearch forud for/baggrund for at udtale sig om It.

Hvor er det dog trælst, at der kun er hype eller automatpiloten (læs: fordommene) at vælge imellem. Hvor bliver de tekster af, der er skrevet på baggrund af, at de, der udtaler sig, har deltaget? Hvordan kan folk dog tro, at de fra sidelinien kan gennemskue, hvad praksisfællesskaber består i? Ej! Hvor er jeg træt af det "meneri", alle synes være leveringsdygtige i til hver en tid. Som regel de samme, der taler om vigtigheden af "fordybelse".... nå, nu bli'r jeg vist for mavesur *lol*